Sosiaalisen median suunnitelma
Sosiaalisen median tärkeys projekteissa ja työnteossa on kasvanut vuosi vuodelta, ja koronan myötä kukaan ei pysty välttelemään. Kaikki ulkoinen viestintä tapahtuu sosiaalisessa mediassa, ja jos tätä ei tehdä oikein, projektia ei pysty mainostamaan kunnolla. Pengwin mediassa on 2021 vuonna some vastaava (Eliel Taskinen) joka pitää huolta että kaikki on ajan tasalla, ja tärkeistä tapahtumista infotaan tarpeeksi ajoissa.
Brändin parannus
WIMMA Labin brändi ei ole juuri nyt parhaimmillaan. Viime vuonna, 2020, WIMMA Lab ei ollut toiminnassa teknisten vaikeuksien takia, ja sen takia minkäänlaista ulospäin suuntautunutta viestintää ei tapahtunut melkein kahteen vuoteen. Pengwin median tavoitteena tälle vuodelle olisikin uudelleen keksiä brändi, parantaa WIMMA Labin näkyvyyttä, ja saada WIMMA Lab kaikkien mahdollisten sponsoreiden ja yritysten mieleen.
Brändiuudistukseen valmistautumiseen olemme kartoittaneet mitä some kanavia WIMMA Lab käytti aikaisemmin, ja mitä me pystyisimme käyttämään tulevaisuudessa. Kaikkien somealustojen ja muutaman ekstrankin salasanat löytyvät commonkey.com sivustolta, johon voi pyytää itsessään salasanaa ohjaajilta (Paavo Nelimarkka / Narsu).
Wimma Labin ulkoisen viestinnän alustat
Linkedin on yksi tärkeimmistä, ellei tärkein, kaikista sosiaalisista medioista. Linkedinin kautta pääsee lähestymään mahdollisia harjoitus- ja työpaikkoja helposti, ja se on helppo tapa pitää opiskelijan osaamiset ja kokemukset yhdessä paikassa. WIMMA Labilla on Linkedinissä omat sivustonsa, mutta siellä on ollut vain kaksi postausta, joten tässä on paljon parannettavaa.
Pengwin Median tavoitteena olisi saada tänne ainakin jokaista tapahtumaa ennen ilmoitus, yleisiä kyselyitä jos joku haluaisi tulla puhumaan WIMMA Labin opiskelijoille kiinnostavista aiheista, ja postauksia jotka kertovat mitä WIMMA Lab tekee. Alkuperäisenä ideana yksi postaus viikossa Linkediniin on aika paljon, 1-2 kertaa kahdessa viikossa voisi olla mahdollinen aikataulutus.
Youtube
Youtubessa on ennen laitettu haastatteluja eri tiimeistä, mitä kaikki tiimit tekevät, ja aloitus- ja loppuvideot. Youtube hyvin tehtynä antaa hyvän ensikuvan, ja pystyy kertomaan syvemmin mitä mikään muu sosiaalinen media pystyy.
Haluaisimme tehdä aloitusvideon joka kertoisi WIMMA Labista kokonaisuutena ja miten Wimma Lab pyörii virtuaalisena. Sen lisäksi tiimihaastattelut ovat hyvä tapa näyttää miten monipuolista tekemistä ja osaamista Wimma Labista löytyy. Vielä viimeiseksi WIMMA Labista olisi hyvä saada lopetusvideo tällekin vuodelle, jotta sosiaalisesta mediasta saisimme yhtenäinen loppukokonaisuus.
Jos ei tiedä mikä WIMMA Lab on, mutta haluaa saada nopeasti jonkunlaista kuvaa, Instagram on paras alusta sille. Se on helppoa ja nopeaa sisältöä, ja parantaa WIMMA Labin brändiä jos se on hyvin tehty. Missä Linkedin ja Youtube on suunnattu enemmän yrityksille ja näyttää ammattimaisempaa kuvaa, Instagram on suunnattu opiskelijoille jotka haluaisivat hakea WIMMA Labiin tulevaisuudessa. Instagram kertoo myös WIMMA Labin tarinaa, ja pystyy esittelemään lyhyesti myöskin kaikki tiimit tarvittaessa.
Alkuperäisenä ideana olisi hyvä lähettää ainakin 2-3 kertaa viikossa, ja aina jotakin tapahtumaa ennen. Se voi muuttua projektin edetessä, mutta yhtä kertaa viikossa alle se ei saisi mennä, jotta WIMMA Labista pystyttäisiin kasaamaan mahdollisimman tasainen brändi.
Twitterissä on helpointa kertoa todella lyhyitä tarinoita, ja linkata muihin sosiaalisen median alustoihin. Tämän takia Twitterissä olisi hyvä tehdä pieniä postauksia jotka päivittävät mitä WIMMA Labissa on tapahtunut mahdollisimman monta joka viikko. Sen lisäksi siellä voi nostaa muilta alustoilta helposti esille tapahtumia ja ryhmäesittelyjä. Suunnitelmana olisi postata Twitteriin non 3-4 kertaa viikosssa.
Facebook on hyvä pitää päivitettynä, koska se on silti yksi helpoimmista tavoista ottaa yhteyttä WIMMA Labin tekijöihin, löytää WIMMA Labin kotisivut, ja nähdä millainen WIMMA Lab on. Entiset postaukset tänne on ollut lyhyitä pätkiä jokapäiväisestä elämästä. Se antaa kuvan miten ihmisläheinen WIMMA Lab on, ja miten kaikki projektit tehdään opiskelijoiden vahvuuksien ja heikkouksien mukaan.
Facebookin postaus aikataulu tulisi olemaan samanlainen Instagramin kanssa, eli 2-3 kertaa viikossa. Se varmistaa että seuraajien kiinnostus pysyy mukana koko WIMMA Labin toteutuksen ajan.
Sosiaalisen median aikataulut VANHA
Sosiaalinen Media | Aikataulu |
---|---|
1-2 kahdessa viikossa | |
Youtube | kuusi videota Wimma Labin aikana |
2-3 viikossa | |
3-4 viikossa | |
2-3 viikossa |
Sosiaalisen median aikataulut UPDATED
Sosiaalinen Media | Aikataulu |
---|---|
2-3 viikossa | |
Youtube | kuusi videota Wimma Labin aikana |
2-3 viikossa | |
2-3 viikossa | |
2-3 viikossa |