Projekti­pohjaisen oppimisen tulevaisuus on täällä

WIMMA Lab on haaste­keskeinen oppimis­konsepti, joka toteutetaan virtuaalisesti vuonna 2021.

Avoimet ovet 11.6. →

WIMMA Lab

Mistä WIMMA Labissa on kyse?

WIMMA Lab on haastekeskeinen oppimiskonsepti, joka on toteutettu lähes joka kesä vuodesta 2011 lähtien. Tänä vuonna WIMMA Lab järjestetään virtuaalisesti.

WIMMA Labissa opiskelijat työskentelevät toimeksiantojen parissa, jotka on saatu yrityksiltä, JAMKilta tai WIMMA Labin sisäisesti. Opiskelijat saavat kokemusta työskentelystä projektien parissa ja oppivat arvokkaita taitoja, joita he voivat hyödyntää edetessään työelämään.

Opiskelijoiden kehittymistä tuetaan myös yritysvierailijoilla; kesän aikana kuullaan esityksiä monista mielenkiintoisista aiheista ja tavataan edustajia eri yrityksistä. Opiskelijat pääsevät verkostoitumaan sekä toistensa että yritysten edustajien kanssa.

Virtuaaliyritykset

Tutustu WIMMA Labin tiimeihin

IoTitude

IoTitude-tiimin toimeksiantona on toteuttaa ”Haastepeli”. Pelin ideana on, että Pelimestari keksii haasteen pelaajille, kuten esimerkiksi ”etsi leskenlehti, aikaa 15 minuuttia”. Pelaajat liittyvät koodilla peliin mukaan ja lähettävät Pelimestarille kuvan todistuksena suorituksesta. Pelimestari hylkää tai hyväksyy suoritukset.

Perusideaa lähdetään myöhemmin kesällä vielä kehittelemään pidemmälle. Ideoina on heitetty mm. koneoppimisen hyödyntämisestä kuvien tunnistuksessa, useampien minipelien haastehuoneista, avatarien generoinnista… vain taivas on rajana.

IoTitude tekee tiivistä yhteistyötä Mysticons-tiimin kanssa, joka tarjoaa palvelinalustan Kuberneteksessa, sekä Pengwin Median, jolta saadaan graafista tukea.

React Native NodeJS PostgreSQL MinIO Robot Framework Jest Kubernetes GitLab CI/CD

Mysticons

Mysticonsin vastuualueena on ottaa DevSecOps-hengessä haltuun Kubernetes, Docker, Power Automate ja CI/CD pipelinet sekä integroida ne keskenään. Kesän aikana Mysticonsilla on useita haasteita ratkaistavana:

  • Kubernetes-klusterin pystytys erilaisille skaalautuville palveluille.
  • Gitlabin CI Pipelineistä kaikki hyöty irti ja niiden liittäminen osaksi Kubernetes-klusteria.
  • Power Automate -mallin rakentaminen, jonka avulla kerätyistä tiedoista saadaan luotua automaattisesti Teams-kanavat ja työtilat, esimerkiksi oppilaitosten ryhmätyöskentelyä varten.
Docker Kubernetes GitLab CI/CD Power Automate Robot Framework Ansible

Overflow

Overflow vastaa JAMK:in Future Factory -kurssia varten rakennettavasta ratkaisusta: tiimin tavoitteena on kesän aikana suunnitella ja toteuttaa palvelu, jossa opiskelijat voivat helposti selailla yritysten toimeksiantoja ja valita omien kriteeriensä perusteella mielenkiintoisimman projektin.

Overflow toimii palvelun kehityksessä DevSecOps-hengen mukaisesti ja pyrkii integroimaan automatisoituja turvallisuusratkaisuja kehityksen eri vaiheisiin. Overflow toimii myös yhteistyössä WIMMA Labin virtuaaliyritysten Pengwin Median ja Mysticonsin kanssa, joilta Overflow saa graafista tukea sekä palvelulle alustan.

React ASP.NET Core PostgreSQL Robot Framework Selenium Power Automate Kubernetes GitLab CI/CD

Pengwin Media

Pengwin Media vastaa WIMMA Labin brändiuudistuksesta ja wimmalab.org-sivuston päivityksestä. Tiimiläiset toimivat yhteistyössä muiden WIMMA Labin virtuaaliyritysten kanssa (Overflow, Mysticons ja IoTitude) ja tuottavat materiaalia heidän tarpeisiinsa. Lisäksi Pengwin Media päivittää WIMMA Labin sosiaalisen median kanavia.

Kesän aikana Pengwin Media uudistaa ja laajentaa wimmalab.org-sivua modernein teknologioin. Uudistuksessa käytetään Next.js:ää ja hyödynnetään markdown-merkintäkieltä sisällön päivittämisen helpottamiseksi. Tavoitteena on rakentaa sivusto, joka palvelee paremmin käyttäjää ja kuvastaa WIMMA Labin kunnianhimoisia tavoitteita sekä tekemisen meininkiä.

React Next.js SCSS Figma

Historia

Aiempien vuosien toteutuksia

WIMMA Lab -konsepti elää ja kehittyy vuosi vuodelta. Aiemmin se on tunnettu nimillä Summer Factory (2011 – 2014) ja Challenge Factory (2014 – 2017).

2019

IoTitude

Kehitti jonotuspalvelun mobiililaitteille: Jonoxissa käyttäjä voi ilmoittautua jonoon ja seurata vuoronumeroaan. Palvelu toteutettiin progressiivisena verkkosovelluksena (PWA) Firebasea ja serverless-funktioita hyödyntäen.

Overflow

Kehitti palvelun airsoft-pelejen hallintaan. Tavoitteena oli laajentaa jo olemassaolevaa EHASA-järjestelmää, jolla luodaan ja hallitaan airsoft-pelejä. TACS mahdollistaa mm. reaaliaikaisen pelaajien seurannan kartalla mobiililaitteiden avulla sekä taktisten suunnitelmien jakamisen pelaajille karttaan piirrettyjen merkintöjen avulla.

Mysticons

Työsti CI/CD pipelineä ja DevSecOps-mallia, ohjelmoi robotille uusia toiminnallisuuksia ja pelillisti musiikin opiskelua Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetustarkoituksiin.

Pengwin Media

Tuotti mediasisältöä, videoita, grafiikkaa sekä UI-suunnittelua WIMMA Labille ja sen virtuaaliyrityksille.

2018

IoTitude

Kehitti 'virtuaalinen ystävä' -pelijärjestelmän lapsille sairaalaympäristöön IoT-teknologiaa hyödyntäen.

Overflow

Perehtyi sisätilapaikannukseen ja NB-IoT -teknologiaan. Kehitti MoTrak-seurantajärjestelmän, jolla voidaan paikantaa ja monitoroida avustavaa teknologiaa sisätiloissa.

Mysticons

Kehitti RPA-botin helpottamaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun sihteerien työtä. Kehitti myös työkalun, jolla voidaan seurata opiskelijoiden GitLab-aktiivisuutta.

Pengwin Media

Tuotti mediasisältöä, videoita, grafiikkaa sekä musiikkia WIMMA Labille ja sen virtuaaliyrityksille.

2017

WIMMA Lab -brändi luotiin.

IoTitude

Kehitti Mood-O-Meterin, jolla voidaan kerätä dataa ihmisten mielialasta. Data kerätään IoT-laitteella, jossa on painikkeet eri mielialoille. Tilastot nähdään reaaliaikaisesti käyttöliittymästä.

Overflow

Tutki SDN-verkkojen mahdollisuuksia ja kehitti Puikkari-järjestelmän SDN-verkon ohjaukseen.

Mysticons

Implementoi data-analyysin menetelmiä visualisoidakseen muiden virtuaaliyritysten keräämää dataa. Kehitti sensorin vapaana olevien parkkipaikkojen tunnistamiseen koneoppimista hyödyntäen. Loi pipelinen sensorien ja IoT-laitteiden monitorointiin.

Pengwin Game

Kehitti mobiilipelin viinin kasvatuksesta, valmistamisesta ja myymisestä Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu- ja ravitsemusalan opintojen tueksi. Toteutettiin Unity-pelimoottorilla.

Pengwin Media

Tuotti mediasisältöä, videoita, grafiikkaa sekä UI/UX-suunnittelua WIMMA Labille ja sen virtuaaliyrityksille.

2016

Virtuaaliyritykset luotiin. Kaikki kolme virtuaaliyritystä olivat mukana kehittämässä viemäriverkon seurantajärjestelmää IoT-teknologioin. Tavoitteena oli ehkäistä kaupunkien keskustojen tulvat ja nopeuttaa katujen ylläpitoa.

IoTitude

Toimi mittaus-, seuranta- ja hallintasovellusten kehittäjänä. IoTitude Game -sisartiimi kehitti opetuksellisen pelin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden käyttöön.

Overflow

Kehitti SDN-verkkoratkaisun mittauslaitteiden ja pilvipalvelun väliin.

Kumos

Tuotti Rancher-pilviajoalustan järjestelmän kontitetuille komponenteille.

2015

Contriboard

Reaaliaikainen työkalu tiimien yhteiseen ideointiin.

Jarmo

Työkalu sovelluksen kuormituksen ja suorituskyvyn monitorointiin.

Noise generator

Työkalu verkon kuormituksen simulointiin.

2014

Toolbar

Tyokalu, jolla voidaan nopeuttaa ja helpottaa projektiympäristön pystytystä: tiimi voi koota tarvitsemansa työkalut ja sivustot yhteen paikkaan.

2011 – 2013

FreeNest

Projektinhallinta-alusta, joka tarjoaa kokoelman työkaluja sujuvaan projektityöskentelyyn. Ominaisuuksia ovat muun muassa foorumit, chatit ja tiedostojen jakaminen.